Kako kaže Mirča Elijade, ništa ne vredi toliko kao činjenica i konkretan primer, pa ću, da bih ilustrovao kako izgleda analiza snova u praksi, sa Vama podeliti ovu mini seriju koju sam obradio tokom edukacije kod dr Ivana Nastovića u Centru za analizu snova Karl Gustav Jung.
Podaci o snevačici:
Tridesetpetogodišnja profesorka engleskog jezika u Budimpešti, veoma ekstravertna, inteligentna, prijatna i duhovita. Nalazi se u vezi dugoj četiri godine, kojom nije zadovoljna, muškarac sa kojim je je stariji od nje 15 godina i ne može da ima dece, što ona veoma želi, osim toga, on je Britanac i ne može da nastavi da živi u Mađarskoj, a ona ne želi da se seli u London. Nedugo nakon što je zaprosio sanja veoma kratak i intenzivan san:
1.Labud
Sanja da je zastala na mostu i posmatra kako rečicom ispod nje pluta mrtvo telo labuda. Labud je velik i prelep i ona je veoma tužna kad shvati da je mrtav. Nakon buđenja je ophrvana osećanjem tuge.
Asocijacije:
Asocijacija snevačice na labuda je ljubav. Ona osim toga dodaje da je labud životinja koja ostaje verna jednom partneru celog života. Na rečicu asocira život, životni tok, a na most prelazak i značajnu životnu promenu.
Analiza:
Ovaj upečatljiv, kratki san, koji je nabijen emocijama, inicijalni je san za seriju snova u kojima se nesvesno snevačice bavilo problemom prekida ljubavne veze između nje i njenog partnera.U vreme kad je sanjala san, snevačica je ostala sama u Budimpešti jer se njen verenik preselio u London u potrazi za poslom. Na nivou svesti, ona se pripremala za udaju, koju je i želela i nije želela, jer, po njenim rečima, njen verenik je dobar i posvećen muškarac, ali sa kojim ne može da ostvari sebe jer ne može da ostane u drugom stanju,a perspektiva njihovog braka je neizvesna jer on nije u mogućnosti da ostane u Mađarskoj, jer ne može da nađe posao. Osim toga, snevačica je počela da oseća da ostajući u tom braku zanemaruje svoje potrebe i da suviše toga žrtvuje da bi ostala u vezi. Snevačica počinje da shvata da veza ne vodi ničemu i da bi najbolje za oboje bilo da se ta veza prekine, što je, na neki način, u realnosti de facto i bio slučaj, jer su snevačica i njen verenik živeli odvojeno, bez mnogo nade da će početi da žive zajedno ponovo. San se pojavio u ključnom trenutku da snevačici poruči sledeće: pre nego što pređeš na drugu stranu reke, pre nego što načiniš značajnu životnu promenu i udaš se, zastani na trenutak i pogledaj šta nosi reka tvog života. Reka, koja simbolizuje njen život, nije nabujala i snažna, već više nalik potoku, slabašna, što ukazuje na gubitak životne energije usled životnih okolnosti. Da snevačica nije poslušala svoje nesvesno, možemo da pretpostavimo da bi u braku za koji se spremala, živela marginalnu sebe, zanemarujući veći deo svojih životnih težnji. I upravo u tom trenutku joj san surovo poručuje: ljubav je umrla, ali ne bilo kakva ljubav, već partnerska i to prema konkretnom i jedinom partneru sa kojim treba da provede ceo svoj život. Snvačica se suočava sa velikom unutrašnjom dilemom. Oseća snažnu moralnu barijeru da napusti verenika iz dva razloga: zato što je on dobar čovek i ona ga voli kao osobu, a s druge strane, ona oseća da stari, često je obuzima strašno osećanje da nema više vremena da greši u životu i da bi trebalo da se skrasi. San joj nedvosmisleno poručuje da njena ljubav ne treba da bude labudova, odnosno, da ona ne mora da odabere partnera sa kojim će provesti ceo život, po cenu da to bude u lošem braku. Štaviše, san joj jasno ukazuje na to da je takva predstava u njoj umrla, što je ona intuitivno i shvatila pre analize sna, te se u vreme kad smo razgovarali o ovom snu(nekoliko meseci nakon što je sanjan) pripremala da prekine vezu sa svojim verenikom. Snevačica je shvatila i prihvatila analizu, uz žalosnu konstataciju da je sve veme znala da ta veza mora da se završi, ali da nije mogla da nađe snage da je prekine.
2. Ne kači se sa malom ženom
Nakon što je svom vereniku saopštila da je počela da se viđa sa drugim muškarcem, nekoliko meseci posle inicijalnog sna, snevačica sanja:
Snevačica se nalazi u svom stanu, sa suprugom svoje prijateljice, koji se u stvarnosti ponaša veoma autistično i neosetljivo za potrebe drugih. U stan ulazi mafijaš, snažan muškarac srednjih godina i nosi u ruci kofer. On želi da se približi snevačici, ali ona oseća da se postavio neprijateljski i da joj preti opasnost od njega. Uplašena, ali joj u pomoć priskače prijateljičin suprug sa kuhinjskim nožem i oni zajedno raskomadaju mafijaša. Ona se u tom trenutku uplaši jer shvati da će policija doći i da će pronaći raskomadano telo. Predlaže suprugu svoje prijateljice da telo odnesu u Transilvaniju i da ga tamo zakopaju u šumi gde ga niko neće naći. Oni to i čine, a snevačica oseti olakšanje nakon što zakopaju ostatke.
Asocijacije:
O suprugu svoje prijateljice snevačica kaže da je autističan i sebičan i da retko mari za potrebe drugih, a da ona ne voli da provodi vreme sa njim. Na mafijaša, snevačica asocira svog verenika, koji uskoro treba da dođe da pokupi svoje stvari iz njenog stana. Na Transilvaniju snevačica asocira teritoriju koja je nekad bila mađarska, ali je otuđena i dodeljena Rumunima.
Analiza:
Već od sam naslov sna nas upućuje na sukob, koji snevačica očekuje prilikom iseljavanja svog verenika. Nesvesno je ovim snom delom priprema i za to da je moguće da prilikom iseljavanja verenik pokuša da je ubeđuje da se predomisli, što se pokazalo tačnim prilikom njihovog poslednjeg razgovora pred sam njegov dolazak iz Londona, kada je nagovarao da se pomire.
S obzirom na to da je snevačica izrazito ekstravertna i da ume da zanemari svoje potrebe njeno nesvesno odabira prijateljičinog supruga da odigra ulogu pomagača. On je za to najpogodniji jer je osoba koja stavlja svoje potrebe ispred potreba drugih, i to toliko da često biva potpuno neosetljiv za druge. Ovim ekstremom san ukazuje na snagu njene potrebe da se okrene sebi i da prestane da prenaglašeno vodi računa o drugima, odnosno da je vreme da se pozabavi svojim željama i potrebama. Odabir mafijaša da odigra ulogu verenika, za koga snevačica kaže da je dobar i častan čovek, koji joj je pružao podršku ima ulogu kompenzacije njenog svesnog stava prema njemu. Sasvim je logično, da se odnos sa verenikom okrenuo protiv nje jer se on ponašao kao „mafijaš“, spolja uglađeno, a zapravo je koristio njeno bezgranično davanje i spremnost na žrtvovanje u vezi. On nosi u ruci kofer, odnosno, spreman je da se vrati u njen život, bez obzira na to što ga je snevačica „prevarila“ sa drugim muškarcem. San upozorava da preti opasnost da će verenik pokušati da je privoli da se pomire, ali da bi to za snevačicu bilo pogubno. Ona u snu predoseća tu opasnost i nosilac njene introverzije, koja u datoj situaciji mora da postane i krajnja sebičnost i zanemarivanje potreba druge osobe, joj pomaže da ubije, metaforično, takav odnos, pre svega u sebi. Uz pomoć prijateljičinog supruga, telo mafijaša je raskomadano, ali se tu javlja i snažno osećanje krivice, u vidu snevačicinog suviše jakog super-ega i ona se plaši da biti kažnjena za to što je učinila. Na javi, snevačica žali što je moralo da dođe do prekida te veze i ima utisak da je ona sama najviše kriva za to i da se nije dovoljno trudila i da je ta veza mogla da uspe. Inicijalni i ovaj san, ipak, ukazuju da je snevačica donela dobru odluku kad je rešila da prekine tu vezu. San je i korekcija tog stava jer je upućuje na to da nije imala drugog izbora, a da je izlazak iz te veze, ma koliko bolan bio, morao da se desi zbog njenog unutrašnjeg rasta.
Nije čudno da snevačica odabira Transilvaniju za mesto na kome će zakopati raskomadano telo mafijaša jer ona to čini na teritoriji koja je nekad bila mađarska, a sada je strana. Ona napušta model funkcionisanja u vezi koji je imala sa svojim verenikom i zakopava ga daleko od sebe, odnosno, iznosi ga na teritoriju koja više nije njena. Ovo ukazuje na snevačicinu spremnost da i u novim situacijama ne dolazi više u iste situacije jer obrazac ponašanja u vezi koji je za nju nekad funkcionisao – metaforično bio njena teritorija, sada je stran. Pozitivno je i to što snevačica oseti olakšanje kada se otarasi tela.
Treći san ove mini-serije snova snevačica sanja desetak dana nakon prethodnog sna. Ona još uvek ima pomešanja osećanja u odnosu na prekid veze i nije sasvim sigurna da je ispravno postupila. Dok još uvek povremeno intenzivno tuguje za raskidom veze sa svojim verenikom, snevačica sanja sledeći san:
3. Pobednik
Snevačica se nalazi u publici na bazenu na kome se održava plivačka trka. Ona prepoznaje da se u bazenu nalazi, među ostalim trkačima i muž njene drugarice iz osnovne škole, koja stoji pored bazena. Pred sam kraj trke, drugaričin muž posustane i udavi se u bazenu, ali se trka nastavlja. Kada to ugleda, drugarica je očajna, ophrvana bolom, a snevačica sve to posmatra sa snažnim osećanjem učestvovanja u bolu dugarice. Iako je žalosna zbog davljenja supruga, drugarica prilazi pobedniku trke, mladom, snažnom muškarcu i diže mu ruku u znak proglašenja pobednika i primećuje se smirenost na njenom licu.
Asocijacije:
Na trku snevačica asocira život, surove okolnosti i opstanak najboljih. Snevačica kaže da se sa drugaricom iz sna intenzivno družila u osnovnoj i srednjoj školi, a da sad malo zna o njoj. Jedino što zna da se udala ubrzo posle škole i da živi dosadnim životom u monotonom braku, u maloj sredini, odakle je i snevačica. Na mladog muškarca, pobednika trke, snevačica povezuje sa novim muškarcem u svom životu.
Analiza:
Snevačicino nesvesno pozajmljuje priču njene drugarice da ispriča njenu priču. Ona lako nalazi paralelu sa svojim odnosom sa verenikom, koji je postao nezadovoljavajući i udaja za njega predstavljala bi za nju samo ispunjenje očekivanja okoline, dok bi ona u tom braku bila nesrećna, kao i njena drugarica. Snevačica kaže da je njen verenik odličan plivač i da se sigurno ne bi udavio u bazenu. Situacija da se on davi u bazenu sugeriše da je snevačica previše poverenja imala u njegove mogućnosti, a da on to zapravo ne može da iznese, u prvom redu zbog toga što, prema rečima snevačice ne može da ostane sa njim u drugom stanju. Trka snevačici daje odgovor na dilemu je li dobro postupila što se odlučila za drugog, mlađeg muškarca, koga povezuje sa likom pobednika trke. Nesvesno joj jasno ukazuje da verenik ne može da odigra ulogu koja bi za nju bila zadovoljavajuća i ispunjavajuća, u smislu kvalitetnog zajedničkog života. Sa druge strane, novi muškarac u njenom životu mogao bi da bude dobar izbor jer je pobedio u trci, a drugarica – odnosno aspekt snevačice – ga pobednikom i proglašava. Ona oseća tugu jer je dosta sebe uložila u prethodnu vezu, ali takođe i neminovnost da u životu krene dalje i napravi bolji izbor ovog puta.